Direct naar: Alle plaatsenAmsterdamRotterdamUtrechtDen HaagEindhoven Informatie: BlogMakelaarEnergielabelWoningwaardeKostenWoningmarktcijfersTips
Benodigde documenten bij verkoop huis

Benodigde documenten

Als je een huis wilt verkopen, dan heb je diverse documenten nodig. Op deze pagina vertellen we je welke documenten je moet verzamelen.

Robert Welink
- expert woningwaarde
Gecontroleerd door
Bijgewerkt: 07 mei 2024

De documenten die je nodig hebt tonen (onder andere) aan dat (A) jij de eigenaar bent, (B) welke lasten met de woning gepaard gaan, en (C) die de aanstaande kopers een volledig beeld geven van de kenmerken van de woning. We zetten ze op een rijtje:

Kopie van het legitimatiebewijs van iedere eigenaar van het huis

Verzamel kopieën van de identiteitsbewijzen van alle eigenaren van de woning.

Akte van levering

De akte van levering is feitelijk het eigendomsbewijs van de woning. Dit document is een must. De akte van levering is een bewijsstuk dat afkomstig is van Kadaster die aantoont dat jij de eigenaar bent van het huis.

WOZ-beschikking en andere gemeentelijke aanslagen

Ieder jaar ontvang je van de gemeente een aanslagbiljet. Daarop staat wat de WOZ-waarde van jouw woning is. Dit is de zogenaamde WOZ-beschikking. Op de beschikking zie je wie de belanghebbende van de woning is (jij), de waardepeildatum en de waarde die is vastgesteld. De WOZ-beschikking ontvang je eenmaal per jaar. De meest recente versie heb je nodig bij het verkopen van de woning.

Als woningeigenaar betaal je eveneens een watersysteemheffing en zuiveringsheffing of verontreinigingsheffing. Verzamel de meest recente aanslag van de waterschapsbelasting én de gemeentelijke belastingen. Deze documenten tonen aan wat de vermoedelijke lasten van de woning zijn voor de aanstaande koper.

Energieprestatiecertificaat (het energielabel)

Het is verplicht om een geldig energielabel te hebben op het moment dat je jouw huis gaat verkopen. Weet je niet zeker of je een geldig energielabel hebt? Dan is het slim om eerst jouw energielabel te checken.

Het energielabel toont aan hoe energiezuinig jouw woning is, met een rapportcijfer van A tot en met G. Een geldig, definitief energielabel is verplichte documentatie bij het verkopen van de woning en moet zodoende altijd geregeld worden.

Ingevulde lijst van roerende zaken

Als je van plan bent om spullen achter te laten in de woning (de zogenaamde roerende zaken), dan kan je deze spullen op een lijst zetten. Dat schept duidelijkheid voor de aanstaande koper en voor jou, zodat misverstanden kunnen worden voorkomen over wat wel of niet bij de verkoop van de woning hoort.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan gordijnen, meubilair, attributen in de tuin, etc. De makelaar die jij inschakelt voor de verkoop van de woning, zal je voorzien van een lijst die je kunt invullen ten behoeve van de aanstaande koper.

Extra documentatie bij de verkoop van een appartement

Verkoop je een appartement? Dan is er extra documentatie nodig die bij andere soorten woningen niet nodig is. Een opsomming:

Splitsingsakte

Een splitsingsakte is een notariële akte waarin de appartementsrechten worden opgesomd. In de splitsingsakte wordt aangegeven welk deel van het pand van jou is en welk deel van de kosten van de Vereniging van Eigenaren voor jouw rekening is.

Documentatie van de Vereniging van Eigenaren

Als er sprake is van een VvE, dan is het verplicht om bij de verkoop van jouw appartement documentatie van de Vereniging van Eigenaren aan te leveren, te weten:

  • Notulen
  • Jaarstukken
  • Begroting
  • Meerjarenonderhoudsplan
  • Huishoudelijk reglement

Ingevulde VvE-checklist

Als verkoper van een appartement is het jouw verplichting om uitvoerige informatie te delen met de nieuwe koper van jouw woning, inclusief informatie die eventueel ongunstig zou kunnen zijn. Deze vragenlijst wordt aan je verstrekt door de makelaar die je inschakelt voor het verkopen van het huis.

Extra documentatie in specifieke situaties

Scheiding:

In het geval van scheiding is een zogenaamde akte van verdeling nodig. In dit notariële document staat wie het huis overneemt en wie de hypotheek op zich neemt. Tevens bevat deze akte de verdeling van de onroerende goederen.

Overlijden:

Als er sprake is van een overlijden van de eigenaar, dan is een zogenaamde akte van erfrecht nodig. In dit document staat dat de notaris heeft gecontroleerd wie is overleden, of er een testament aanwezig was, en wie de erfgenamen zijn.

Bekijk het stappenplan voor de verkoop van je huis

Wij hebben alle stappen van het verkoopproces op een rijtje gezet, zodat aan alles denkt (bijvoorbeeld het energielabel, controle van de woningwaarde en het vergelijken van makelaars). Dit stappenplan is interactief en afgstemd op jouw woning, zodat je precies weet wat je moet regelen.

Huis Verkopen © 2024 - Bennekomseweg 43 - 6717LL - Ede - 0318 - 250 660 - Over ons - Contact - Privacybeleid - Disclaimer - Sitemap - KVK 89119223
Logo Huis Verkopen