Direct naar: Alle plaatsenAmsterdamRotterdamUtrechtDen HaagEindhoven Informatie: MakelaarEnergielabelWoningwaardeKostenWoningmarktcijfersTips
Heb je als woningverkoper notariskosten?

Heb je als woningverkoper notariskosten?

Voor de verkoop van je huis is een notaris nodig. Maar wie kiest de notaris en welke notariskosten kun je verwachten? Lees hieronder hoe het zit.

Robert Welink
- expert woningwaarde
Gecontroleerd door
Bijgewerkt: 10 april 2024

We vallen meteen met de deur in huis: meestal kiest de koper de notaris. Hierdoor betaalt de koper vaak ook het grootste deel van de notariskosten.

Welke kosten jij als verkoper precies maakt bij de notaris, hangt af van verschillende dingen. Hiervoor moet je eerst weten wat een notaris precies doet bij verkoop van je huis.

Wat doet een notaris bij verkoop?

Een notaris doet en regelt verschillende zaken bij de verkoop van een woning. Hieronder bespreken we ze een voor een:

  • Onderzoek
  • Opstellen van de akte
  • Ondertekenen van de akte
  • Inschrijving bij het Kadaster

Onderzoek

Bij een verkoop onderzoekt de notaris de achtergrond en hypotheeksituatie van zowel de verkoper als koper.

Klopt er iets niet, bijvoorbeeld omdat het huis meerdere eigenaren heeft en jij als verkoper geen alleenrecht hebt om de woning te verkopen?

Dan laat de notaris dit aan jou en de koper weten, zodat beide partijen een oplossing kunnen zoeken.

Opstellen van de akte

Indien de verkoop door kan gaan, stelt de notaris de 'leveringsakte' of 'transportakte' op. Deze akte bevat wettelijk vastgelegde regels en bepalingen om misverstanden na de verkoop te voorkomen.

Voor de koper stelt de notaris ook nog een hypotheekakte op (als de koper een hypotheek aangaat om de woning te kopen).

Ondertekenen van de akte

Als alle aktes gereed zijn, is het tijd voor het passeren van het huis. Dit is het officiële moment van (sleutel)overdracht waarop de koper, verkoper en notaris de leveringsakte ondertekenen. 

De notaris en de bank ondertekenen ook de hypotheekakte van de koper.

Inschrijving bij het Kadaster

Na ondertekening zorgt de notaris voor inschrijving van de leveringsakte in de openbare registers van het Kadaster. In deze registers kan iedereen zien wie de nieuwe eigenaar van het huis is en of hier een hypotheek voor is afgesloten.

Welke kosten rekent een notaris?

De kosten voor het opstellen van deze overdrachtsaktes liggen gemiddeld tussen de €1000 en €1500. Wil je zekerheid hebben over de kosten? Vraag dan bij de notaris na welke tarieven hij rekent.

Wie betaalt de notariskosten?

Wie de notariskosten betaalt, wordt vooraf bepaald en vastgelegd in het koopcontract. Omdat het de koper is die de notaris inschakelt, betaalt deze meestal de kosten die horen bij de overdracht van een woning (dit valt onder de zogenaamde "kosten koper").

Tip: Soms kan het zijn dat je als verkoper de notariskosten moet betalen. Dit kan onderdeel zijn van onderhandelingen over voorwaarden in het koopcontract. Laat je bijstaan door een makelaar om contractuele verrassingen te voorkomen.

Welke kosten betaalt de verkoper aan de notaris?

Er zijn enkele kosten die je als verkoper altijd zelf betaalt. Denk hierbij aan de kosten voor het beëindigen van je hypotheek (ook wel 'royement' genoemd) of aan de kosten voor het aflossen van een eventueel krediet.

In bepaalde gevallen kan het ook zijn dat je als verkoper zelf de notaris wilt kiezen. Dit gebeurt meestal in een bijzondere situatie. Bijvoorbeeld als het gaat om de verkoop van een huis dat je uit een erfenis hebt gekregen.

Kies jij de notaris, dan kun je overwegen de overdrachtskosten zelf te betalen. De koper kan dan immers niet de notaris kiezen die voor hem het meest voordelig is.

Welke notariskosten bij verkoop zijn aftrekbaar?

Heb jij een hypotheek die je hebt ingelost bij verkoop van jouw woning? Dan moet deze worden doorgehaald bij het Kadaster. Hiervoor brengt de notaris kosten in rekening. 

De kosten voor het doorhalen van een hypotheek zijn aftrekbaar van de belasting. Heb je een eventuele boeterente, dan kun je deze ook van de belasting aftrekken.

Veelgestelde vragen

Bij verkoop van een woning kiest de koper meestal de notaris. De verkoper kiest de notaris alleen in bijzondere situaties, zoals bij een erfenis. Wie welke notariskosten betaalt, wordt onderling afgesproken en vastgelegd in het koopcontract.

De kosten voor inschrijving van een huis in het Kadaster vallen meestal onder 'kosten koper'. De koper is immers de partij die de opdracht geeft tot inschrijving. Het inschrijven van de hypotheekakte komt altijd op kosten van de koper, omdat het zijn hypotheek betreft.

De kosten voor een notaris bij verkoop van je huis kunnen variëren. Gemiddeld kost het opstellen van aktes zoals de leveringsakte €1000 tot €1500. Meestal komen deze kosten voor rekening van de koper, maar in het koopcontract kunnen ook andere afspraken zijn vastgelegd.
Huis Verkopen © 2024 - Bennekomseweg 43 - 6717LL - Ede - 0318 - 250 660 - Over ons - Contact - Privacybeleid - Disclaimer - Sitemap - KVK 89119223
Logo Huis Verkopen